• می‌توان تصویر پانورامیک فک را به مدل سه بعدی تبدیل کرد

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات وفناوری خوزستان برای اولین بار در کشور موفق به تهیه مدل سه بعدی فک با استفاده از تصاویر رادیولوژی شد.

ساناز عیدی نژاد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان در رابطه با طرح پژوهشی خود که دکتر ماشاء الله عباسی دزفولی استاد راهنما و دکتر اسدالله احمدزاده استاد مشاور آن هستند اظهار کرد: مدل های سه بعدی تصاویر دندان پزشکی در حال حاضر برای آناتومی دندان و گسترش درمان های مجازی جایگاه ویژه ای یافته اند. در حال حاضر از تصاویر CT و MRI برای سه بعدی سازی ها استفاده می شود بناباین تهیه مدل سه بعدی از تصاویر رادیولوژی که کم هزینه تر و کم خطرتر است هدف این پژوهش بوده است.

وی با بیان این که تهیه مدل سه بعدی از فک با استفاده از کامپیوتر برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفته است افزود: تاکنون ازمدل سه بعدی فک با استفاده از سی تی اسکن که غیرقابل پردازش در کامپیوتربوده استفاده می شد اما اکنون با ارائه این مدل می توان نسخه دیجیتالی تصویر پانورامیک رادیولوژی را با پردازش داده ها به یک مدل سه بعدی تبدیل کرد که قابل پردازش در کامپیوتر با استفاده از سیستم CAD/CAM است.

عیدی نژاد گفت: در این پژوهش ابتدا تصاویر رادیولوژی قطعه بندی شد، به طوری که هر دندان از دندان های مجاورش جداسازی می شود سپس اندازه و نوع دندان های از دست رفته مشخص و در هر ناحیه شماره گذاری می شودو در نهایت ویژگی دندان های موجود به دست آمده و براساس آن یک نگاشت میان مدل سه بعدی با دندان النجام شد که در آن تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با استفاده از داده های کامپیوتری به یک مدل سه بعدی بازسازی شد.

این دانشجوی  کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات خوزستان با بیان اینکه این پروژه را طی یک سال به انجام رسانده است افزود: انتظاری می رود که نتایج حاصل بتواند د رنهایت با تهیه پروتزهای دندانی با استفاده از سیستم کامپیوتری  CAD/CAM برای حذف قالب گیری گچی از دندان ها به کار رود.
 

نویسنده:admin
تاریخ: ۱۳۹۴,۰۱,۳۱
بازدید: 4190
این مطلب را به اشتراک بگذارید cloob  twitter  stumbleupon  linkedin  Facebook 
هنوز برای این مطلب نظری ارسال نشده
نام:
پست الکترونیک:
پیام: